Wat zijn bandexamens

Het bandexamen is het moment waarop leden aan trainers en belangstellenden laten zien wat ze tijdens de lessen geleerd hebben.

Twee keer per jaar organiseert JKT een gezamenlijk examen, waarbij de verschillende lessen van alle locaties en disciplines op één locatie samen komen. Alhoewel je eerste examen (slip aan witte band) nog op de les gebeurt, wordt je vanaf je gele band examen uitgenodigd voor het centrale bandexamen.
Je laat op het examen zien hoe goed je de technieken kent en behaalt daarmee de volgende slip of band.

Let op: het eerste examen (tijdens de les) is kosteloos, maar voor het centrale bandexamen worden de kosten van de band (of slip) in rekening gebracht.

Wanneer mag ik op examen

De hoofdtrainer van jouw les heeft gecommuniceerd of jij voor een nieuwe band of slip op examen mag. Je kunt je inschrijven voor de centrale bandexamens via de website.

Hoe ziet een examen eruit

Belangstelleden worden aangespoord toe te schouwen vanaf de tribune/bankjes. De dag is opgedeeld in verschillende sessies. Je hoeft alleen aanwezig te zijn tijdens jouw aangewezen sessie (zie website).

Een sessie wordt gestart met een gezamenlijke warming-up, daarna worden de kandidaten in groepjes verspreid over de mat gekoppeld aan een trainer. (Deze trainer hoeft dus niet de eigen trainer te zijn.)

De trainer zal vervolgens om de beurt 2 judoka's vragen om de technieken te demonstreren, waarop ze worden beoordeeld. Aan het einde vindt er een gezamenlijke ceremonie plaats waarin de kandidaten een-voor-een hun nieuwe graad krijgen uitgereikt.

Wat wordt er verwacht van een kandidaat

Kandidaten worden ongeveer 15 minuten voor de aanvangstijd van de toegewezen sessie aanwezig verwacht. Zoals bij de reguliere trainingen verwachten de trainers kandidaten met goede zin en in een schoon judo pak (gi) op de mat. Tijdens dit evenement gelden natuurlijk ook de andere reguliere Dojo regels (zie website). De locatie is voorzien van kleedruimtes.

Veel gestelde vragen

Heb ik als kandidaat een vaste partner nodig?

Nee, een vaste partner is niet nodig. Slechts als het onderdeel Kata gedemonstreerd moet worden is het handig om dit geoefend te hebben met een vaste partner. Dit zal voor het examen op de les besproken worden met de trainer(s).

Help, ik ben zenuwachtig voor mijn examen. Wat nu?

Het is heel gebruikelijk om een beetje spanning te voelen tijdens het examen. Echter is een ding belangrijk: je mag in eerste instantie op examen, omdat jouw trainers er het volste vertrouwen in hebben dat jij zult slagen. Zet je beste beentje voor, je kunt haast niet anders dan slagen!

In welke volgorde kan ik mijn banden behalen?
Op onderstaande afbeelding zie je de volgorde waarin je de graduaties behaald, tussen iedere kleur kun je ook slips behalen, die zijn ervoor als je nog niet alle stof beheerst voor een hele band, maar je al wel goed op weg bent.
vanaf de bruine band mogen wij als klub je niet meer examineren, dat doet de Judo Bond Nederland.

Informatie over slips/banden

Wanneer je op examen mag, heb je een aantal keuzes, er zijn verschillende banden en slips:
*onderstaande kleuren op de afbeelding zijn willekeurig en puur als voorbeeld

Je mag op examen voor een band:
Je kunt de keuze maken tussen een dikke of een dunne band, vaak zien we dat de wat jongere budoka's een dunne band fijn vinden en de oudere budoka's kiezen vaker voor een dikke band. De dikke band is wat stugger
Zorg ervoor dat je de goede maat doorgeeft bij het bestellen!

Je mag op examen voor een slip:
Hierbij zijn 2 mogelijkheden, je krijgt 2 losse slippen die je aan je huidige band bevestigd

Deze slippen bevestig je door ze helemaal rondom dicht te stikken, dit moet voor de veiligheid tijdens het uitvoeren van de sport. Wanneer er ruimte is tussen de slip en band kunnen er vingers verstrikt raken en dat doet pijn. Wanneer je een nieuwe kleur slip aan je band behaalt, dien je de oude kleur te verwijderen en de nieuwe op bovenstaande manier weer te bevestigen. Je hebt dus altijd maar 1 kleur slippen aan je band.

Het is ook mogelijk om een slip verwerkt te nemen in een band (zie afbeelding). Hiervoor wordt wel een extra bedrag gevraagd. Deze banden zijn alleen maar beschikbaar voor de opvolgende kleuren. Dit wil zeggen dat de eerste slip na de volledig band alleen beschikbaar is.