Over de klub

Judoklub Tilburg is een vereniging die al bestaat sinds 1950 en sindsdien een begrip is in Tilburg. Met locaties in vele delen van Tilburg hebben wij al zeer veel leden de fijne kneepjes van judo en jiu-jitsu bijgebracht. JKT is de grootste budosportvereniging in de regio en geeft lessen in zowel judo als jiu-jitsu. De lessen worden elke week weer verzorgd door een grote en diverse trainersstaf. Door deze grote trainersgroep en het niveau van de lessen is het dan ook geen verrassing dat er vele Dangraden (zwarte banders) bij ons rondlopen.

Doordat JKT een vereniging is, kan zij betaalbaar lessen voor haar leden aanbieden.

Wat is judo?

Judo is een Japanse sport. In het Japans betekent judo "zachte weg". Doordat balans, krachtoverdracht, techniek en discipline hoog in het vaandel staan, komt dit principe van de zachte weg dus ook telkens terug.

Kinderen zien judo vooral als stoeien met regels. Medici bevelen judo juist aan voor het ontwikkelen van de motoriek, het zelfvertrouwen, de spiervorming en als een uitlaatklep voor drukke kinderen.

De judoka's vormen de grootste groep sporters binnen JKT. Er worden recreatieve lessen gegeven, maar er is ook de mogelijkheid om wedstrijdtraining te volgen en aan wedstrijden mee te doen.

Kinderen mogen vanaf 5 jaar beginnen met judo, waarna op een speelse, maar gedisciplineerde wijze het judo aangeleerd wordt.

Wat is jiu-jitsu

Jiu-jitsu is een van origine Japanse sport en letterlijk vertaald betekent het "zachte kunst". Het is een zelfverdedigingssport waarbij kracht geen hoofdrol speelt, maar waarmee je wel binnen een paar seconden een aanvaller kunt uitschakelen.

Om jezelf te leren verdedigen tegen een aanvaller zijn jiu-jitsutechnieken dan ook uitermate geschikt. Balans, reactievermogen en controle zijn belangrijke onderdelen bij het jiu-jitsu. Iets waar dan ook veel aandacht aan besteed wordt.

Tijdens het beoefenen wordt er uitgegaan van een aanval. Je leert de vele afweertechnieken en de werp-, trap-, klem- en verwurgtechnieken om jezelf te kunnen verdedigen. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan het incasseringsvermogen, behendigheid en het opbouwen van een grote dosis zelfvertrouwen en conditie.

Als een van de weinige verenigingen in Nederland bieden wij bij JKT jiu-jitsu al aan vanaf 7 jaar!

Het bestuur van JKT bestaat uit de volgende personen:

• Jan Blous (voorzitter)
  • Maikel Hendrikx (penningmeester)
  • Noelle Verstijnen-Prince (secretaris)
  • Hendrik van Iperenburg (algemene zaken)
  • Willem van den Andel (ledenadministratie)
  • Pascal Mallens (public relations en activiteiten)
  • Amber van Raak (technische zaken)
  • John Oerlemans (wedstrijdcoördinatiegroep (WCG))

Daarnaast zijn er de volgende werkgroepen:

• Technische commissie;
  • Commissie JKT Kruikentoernooi;
  • Commissie Open Dutch Random Attack;
  • Kampcommissie
  • PR
    Via de PR kun je de spreekbeurttas lenen:
    Als je op school een spreekbeurt moet houden, dan doe je dat natuurlijk het liefste over datgene wat je heel leuk vindt, namelijk judo en jiu-jitsu. Daarom hebben we een spreekbeurttas te leen. Hiervoor kun je contact opnemen met Lian Clement via de contact pagina(spreekbeurttas). We vragen tien euro borg voor het gebruik van de tas.
Vertrouwenscontactpersoon

Binnen JudoKlub-Tilburg hebben wij een vertrouwenscontactpersoon aangesteld sinds 2017. Deze functie is ontstaan door het feit dat het bestuur van JKT er belang aan hecht voor iedereen een veilig en positief sportklimaat te kunnen garanderen.

Door ervaringen uit het verleden binnen (en buiten) sportverenigingen en -evenementen, die gepaard gingen met grensoverschrijdend gedrag, is er op vele manieren nagedacht hoe dit aan te kunnen pakken om dit te kunnen voorkomen. Eén van deze aanpak is het aanstellen van een vertrouwenscontactpersoon binnen een sportvereniging. Met ondersteuning van de sportbond NOC NSF en van de gemeente Tilburg zijn daar allerlei vormen van bijeenkomsten, ondersteuning en scholing voor georganiseerd. Daar maakt JKT dan ook dankbaar gebruik van.

Een VCP-er kan als contactpersoon fungeren voor alle leden (JKT-ers, ouders, trainers, coaches, bestuur, vrijwilligers en toeschouwers) die een vraag, een opmerking of een klacht hebben. Ze kan een luisterend oor bieden, raad of advies geven voor geschikte hulp. Ook is ze op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn om hulp te krijgen en staat ze in nauw contact met het bestuur.

Het doel van de VCP-er is om samen met anderen te streven naar veilig en positief sportplezier. Daarom hoort ze het heel graag als je (wie dan ook) daar ideeën over hebt of je mening wil uiten. Er zijn altijd wel dingen die beter kunnen. Schroom dus niet, en neem gewoon contact met haar op, als je vragen, opmerkingen of ideeën hebt? Binnen JKT is Michelle Maas onze vertrouwenscontactpersoon. Contact opnemen kan via vertrouwenscontactpersoon@judoklub-tilburg.nl

Samen sporten we bij JKT!

Het beleid van ons is te vinden in de volgende documenten.

Protocol seksueel overschrijdend gedrag.docx
Pestprotocol.docx